Paauglys
Pokyčių pasaulis. Padėk arba nemaišyk.
Nelengvas šis etapas bet…
Paauglys pats renkasi, ar su terapeutu yra saugu atsiverti, O tada…
Daliniesi savo išgyvenimais, nuspalvintais emocijų,
Pastebi, kas nesąžiningai elgiasi su tavimi ar nerodo pagarbos
Turi savo nuomonę apie tam tikrus dalykus, įvykius ir situacijas.
Mėgsti išbandyti ribas (dažniausiai žodžiais) ir
Pasižiūrėti, kiek aš esu tikra ir nuoširdi su tavimi.
Nelengvas šis etapas, tačiau su atidžiu klausytoju pavyksta susidėlioti savo mintis, jausmus ir elgesį. Ne tik kalbamės, bet ir pasitelkiame priemones, kurios padeda lengviau išreikšti save per:
- Vaizduotės pratimus,
- DIXIT korteles,
- Piešimą,
- Figūrėlės ir t.t.
Čia tikrai netrūksta vidinės (išorinės) kovos, tačiau… Prašviesėja, kai gali saugioje aplinkoje išreikšti save be vertinimo, teisimo ar kitų nemalonių jausmų ar komentarų. Galime skaityti tą pačią knygą, žiūrėti filmo ištrauką, Klausytis mėgiamos dainos, nes tai padeda tave geriau suprasti ir pažinti.
Pasikalbėkime apie:
Tave, tavo santykius su šeimos nariais,
Draugus ir mokyklą (pamokas ir mokytojus),
Gyvenimą apskritai,
Svajones ir realybę.
Tavo tėvai norės žinoti, kas tau sekasi šiame procese, tačiau tu gali spręsti, ką pasakyti jiems, o kas liks tarp mūsų.
Paauglystė
lyg išbandymų laikotarpis, kurį turi praeiti vaikas, kad taptų suaugusiuoju. Ar jam pavyks? Kaip pavyks? Kas jam padės? Ar jis priims pagalbą iš kitų? Kokių įgūdžių jis jau turi, kad spręstų jam kilusius iššūkius? Paauglys susiduria su įvairiausiais pokyčiais:
1. Keičiasi mąstymas: įsijungia naujos smegenų dalys, leidžiančios mąstyti sudėtingesnėmis
sąvokomis, kyla egzistenciniai, filosofiniai klausimai.
2. Keičiasi kūnas. Su juo susipažįstama, tikrinamos jo galimybės.
3. Eksperimentų laikas su savo išvaizda: pabrėžti, išsiskirti arba pasislėpti.
4. Kaip susirasti draugų ir palaikyti ryšius su jais? O kur dar įsimylėjimai ir romantiniai jausmai…
5. Kaip suvaldyti kylančius jausmus, emocijas?
6. Kaip bendrauti su tėvais ir palaikyti ryšį su jais?
7. Kaip bendrauti su mokytojais? Kaip mokytis, kai visko per daug?
8. Kaip daryti kitus dalykus, kurie domina?
9. Kas aš esu dabar ir kuo tapsiu?
Terapijoje aptarinėjame šiuos klausimus ne tik kalbėdami, bet ir naudodami kūrybines priemones: nuo pieštuko iki dažų, metaforines asociatyvines korteles, lego, smėlį, plasteliną ir pan.
Susipažinkite su bendraisiais susitarimais prieš pradedant psichoterapiją
Dažniausiai užduodami klausimai
Psichologas – asmuo,
baigęs psichologijos bakalauro ir magistro studijas universitete, padedantis suprasti ir atpažinti žmogaus mąstymo, jausmų ir elgesio santykį; įveikti distresą keliančias gyvenimo situacijas, kuriose klientui pritrūko žinių ir įgūdžių.
Psichoterapeutas – asmuo,
baigęs pasirinktos krypties psichoterapijos studijas, pagilinęs žinias apie žmogų ir jo santykį su kitais, ir įgijęs psichoterapeuto kvalifikaciją; naudodamas žinias apie žmogaus psichiką ir psichoterapinius metodus, padeda klientui keisti savo elgesį, įveikti problemas, pagerinti asmens gerovę, psichikos sveikatą, sušvelninti ar atsisakyti varginančio elgesio, įkyrumų, įsitikinimų, minčių, emocijų ir pagerinti tarpusavio santykius bei socialinius įgūdžius su aplinkiniais. Klientui pagal jo sunkumų pobūdį psichoterapeutas gali siūlyti trumpalaikę ar ilgalaikę individualią, poros, šeimos ar grupinę psichoterapiją.
Geštalto psichoterapija
į žmogų žiūri kaip į visumą (kūnas, protas, elgesys, emocijos/jausmai, dvasia), pabrėžia to žmogaus asmeninę atsakomybę, gebėjimą save reguliuoti, kūrybiškai prisitaikant prie gyvenimo situacijų. Per kontaktą, santykį su savimi ir kitais esamuoju momentu žmogus gali didinti savo suvokimą, kas, kaip ir kodėl (ne)vyksta, pajusti ir tyrinėti savo norus, poreikius, mintis, emocijas, išgyvenimus bei kurti naujas patirtis eksperimentuojant.
Geštalto psichoterapijos pradininku laikomas F. Perls.
Šį psichoterapijos kryptis tinkama visiems žmonėms, nepriklausomai nuo jų psichinės ir emocinės būsenos.
Knygos vaikų/ paauglių tema:
„Vaikams privalome duoti du dalykus: šaknis ir sparnus.“
„Svarbiausia pradėti ne nuo to, ko jiems [vaikams] trūksta, o nuo to, ką jie turi savo viduje gražaus ir gero.“ J.P.Ameri
- S. Biddulph “Laimingų vaikų paslaptis” (2010).
- A. Blandė, E. Gudelienė „Vaikas pokyčių kelyje“, „Ypatingas vaikas: vienas ar kiekvienas?“, „Paauglystė: šeimos santykių išbandymas“ (2018, 2019).
- S. Briers “Laimingos vaikystės psichologija” (2011).
- R. Campbell “Kaip mylėti savo vaiką” (2011).
- R. Campbell “Kaip mylėti savo paauglį” (2008).
- G. Chapman, R. Campbell “Penkios vaikų meilės kalbos. Kaip išmokti vaiko meilės kalbą” (2008).
- Dr. R.E. Emery „Dveji namai, viena vaikystė. Skyrybos ir tėvystės planas, trunkantis visą gyvenimą“ (2017).
- M. H. Pieper “Išmintinga meilė” (2011).
- J. Gippenreiter “Bendrauti su vaiku. Kaip?” (2008).
- Th. Gordon “Kaip tapti gerais tėvais” (2009).
- J. Gray “Vaikai kilę iš dangaus” (2008).
- A. Kurienė „Kaip užauginti žmogų. Mintys iš vaikų psichologo smėlio dėžės“ (2021).
- V. Legkauskas “Vaiko ir paauglio psichologija” (2013).
- V. Levi “Nestandartinis vaikas, arba Kaip auklėti tėvus” (2013).
- K. R. Lewis „Geros žinios apie blogą elgesį. Kodėl šiuolaikiniai vaikai kur kas mažiau drausmingi ir ką dėl to daryti“ (2019).
- E. Mazlish, A. Faber “Kaip kalbėti su vaikais, kad jie klausytų ir kaip klausyti, kad vaikai kalbėtų” (2009).
- Dr. G. Neufeld, dr. G. Mate „Nepraraskime savo vaikų. Kodėl ryšys su vaiku toks svarbus, kokie pavojai jam gresia? (2017).
- V. Oaklander “Langas į vaiko pasaulį” (2007).
- V. Oaklander „Paslėpti lobiai. Vaiko vidinio pasaulio žemėlapis“ (2015).
- M. Rufo „Vaikų seksualumas. Tai, ko jums nevalia žinoti“ (2008).
- Dr. A. Solter „Ašaros ir pykčio priepuoliai. Ką daryti, kai kūdikiai ir vaikai verkia“ (2018).
- Dr. A. Solter „Prieraišusis žaidimas. Kaip spręsti vaikų elgesio problemas su jais žaidžiant, juokiantis ir užmezgant su jais ryšį“ (2020).
- Dr. A. Solter „Sąmoningas kūdikis“ (2022).
- Dr. A. Solter „Vaiko gijimas po trauminės patirties. Natūralaus vaiko sveikimo vadovas tėvams“ (2023).
- V. Soltz, R. Dreikurs “Laimingi vaikai. Iššūkis tėvams” (2007).
- R. Žukauskienė “Raidos psichologija: integruotas požiūris” (2012).